Alle 3 die leden van de stichting zijn dit jaar ook weer naar Zuid-Afrika geweest. Dit jaar
is er veel werk verzet in de kinderopvang. We hebben veel verbouwd, opgebouwd en
schoongemaakt. En daarbij de teachers betrokken omdat het hun taak is om alles te
behouden zoals het is!

De inkomsten van het geld liep aardig. We merken dat mensen niet meer zo snel doneren
omdat ze crisis er is. Mensen houden hun geld liever in hun eigen portemonnee dan dat ze
het aan een goed doel geven. Is begrijpelijk, maar niet leuk voor ons. Daarom hebben we
niet veel acties gehad. Maar door zuinig aan te doen met het geld wat we hebben, en door
het geld wat wel binnen kwam, hadden we toch een aardig bedrag!!

Hieronder leest u wat de stichting het afgelopen jaar allemaal geeft gedaan. In Nederland en
in Zuid-Afrika

Klik hier om het jaarverslag van 2011 te lezen

Category: Jaarverslagen

De eerste anderhalve maand van dit jaar zaten 2 leden van de stichting nog in Zuid-Afrika. Midden februari kwamen zij terug van 6 maanden Zuid-Afrika. 6 maanden vol bouwen en leren van de cultuur en natuurlijk genieten van de Zuid-Afrikaanse gastvrijheid. Verder in het verslag zal hierover nog geschreven worden. Ook staat in het verslag beschreven wat de stichting de rest van het jaar nog gedaan heeft om geld in te zamelen. Er is een financieel overzicht.

Klik hier om het jaarverslag van 2010 te lezen

Category: Jaarverslagen

De stichting bestaat nu 2 jaar. Het eerste jaar aws meer het jaar van het geld inzamelen. Het tweede jaar was meer het jaar van ‘doen’. De stichting is van 22 augustus 2009 t/m 16 februari 2010 in Zuid-Afrika geweest om daar een eerste begin te maken met het bouwwerk. Daarover is meer te lezen in het verslag.

Klik hier om het jaarverslag van 2009 te lezen

Category: Jaarverslagen

Stichting Nqobile is gestart op 31-12-2007 nadat de voorzitter, Anika, zich daarvoor al een paar maanden had ingezet als vrijwilliger bij de projecten die stichting Nqobile ondersteunt in Zuid-Afrika, Kwazulu Natal. Anika was vanaf februari 2007 t/m april 2007 en de maand juli via de Nederlandse organisatie Activity International terecht gekomen bij GoXplore in Zuid-Afrika. Nadat GoXplore failliet was gegaan heeft Anika deze stichting opgezet om Day Care Nqobile te ondersteunen en een winkel op te zetten in een communitie om zo de mensen die daar wonen te voorzien in hun eerste levensbehoeften.

Het eerste jaar was vooral een jaar van geld inzamelen. Zo heeft stichting Nqobile verschillende activiteiten gedaan om geld in te zamelen. Het was erg belangrijk om in 2008 zo veel mogelijk geld in te zamelen omdat in 2009 de stichting voor 6 maanden naar Zuid-Afrika gaat om de projecten te ondersteunen met het geld wat er gesponsord is.

Klik hier om het jaarverslag van 2008 te lezen

Category: Jaarverslagen

Anika MafaitIn 2007 ging Anika naar Zuid-Afrika met als doel hulp bieden bij ontwikkelingsprojecten. Met veel plezier is ze werkzaam geweest bij kinderopvangcentrum Day Care Nqobile. Voordat ze samen met een vriendin naar Afrika vertrok hadden ze geld ingezameld in Nederland, om dit vervolgens weer nuttig te kunnen besteden in Zuid-Afrika. Met de opbrengsten van dat geld hebben ze onder andere stopcontacten en lampen kunnen plaatsen. Naast de werkzaamheden die ze verricht hadden voor het kinderopvangcentrum, hebben ze ook kennis gemaakt met Aaron Shozi. Hij was de chauffeur die vrijwilligers iedere dag rond reed naar het kinderopvangcentrum. Tussen Aaron en Anika is een hechte vriendschap onstaan. Ongeveer een maand nadat Anika terug was gekeerd naar Nederland hoorde ze dat de organisatie Goxplore failliet was gegaan, wat Anika overtuigde om een stichting in het leven te roepen die Day Care Nqobile en Shozi ondersteunt. Dit enthousiasme heeft ze overgebracht op haar moeder en haar vriend, die beiden een functie beklen binnen de stichting (Lea Mafait-Wiertz is penningmeester, en Patrick Westgeert is secretaris.) Anika weet dat ze niet heel Zuid-Afrika kan helpen, maar via deze stichting kan ze wel een steentje bijdragen, en een aantal mensen en kinderen een fijner en plezieriger leven te geven. Bij Day Care Nqobile zitten maarliefst 100 kinderen, en het leven van deze kinderen en hun ouders wordt net iets aangenamer als ze worden voorzien in hun eerste levensbehoeften zoals eten en drinken.

Category: About